+45 36 99 04 05 ( 7.00 - 12.00 ) kontakt@webfar.dk
Forside 5 Webshop 5 Optimér din webshop og sælg mere – 5 konkrete tips

Optimér din webshop og sælg mere – 5 konkrete tips

16. May 2022 | Webshop

Sælger din webshop så meget som den burde? Medmindre alle dine besøgende foretager et køb, er er altid plads til forbedring. Hvis du ved, hvor du skal kigge, så har du gode muligheder for at øge dit salg.

Der er mange forskellige ting du kan gøre for at optimere din webshop. Her får du 5 konkrete tips, som du kan begynde med i dag.

1. Gør dine produktsider bedre

Noget af det vigtigste du kan gøre er at sørge for, at dine produktsider overbeviser dine besøgende til at foretage et køb. Her er et par tips til, hvordan du kan gøre det.

Brødkrummer / breadcrumbs

Gør det nemt for dine besøgende at navigere dit site, så de nemt kan finde nye produkter uanset hvor de befinder sig. En af måderne at gøre det på er ved at bruge brødkrummer / breadcrumbs så de besøgende altid kan se, hvor de befinder sig i produkthierarkiet. Her er et eksempel fra Billig VVS.

Brødkrummer / Breadcrumbs (billigvvs.dk)

En anden god idé er at vise de besøgende en liste over de seneste varer, de har kigget på. På den måde er det nemt at gå tilbage til en tidligere set vare og lægge den i kurven.

Titler

Sørg for at have en god SEO-venlig titel på dine varer. Det vil gavne din placering i søgeresultater og hjælpe dine besøgende til nemmere at finde, hvad de leder efter. Brug de søgeord i titlen som dine kunder vil søge på. Hvis du f.eks. sælger vandhaner, så brug både ordet vandhane og armatur i din titel.

Sørg også for at have en god metabeskrivelse til dine produkter. Metabeskrivelsen er teksten, som beskriver, hvad man kan forvente at finde på siden.

Her er et eksempel på en titel og metabeskrivelse fra et søgeresultat i Google.

Titel og metabeskrivelse i Google

Produktbeskrivelser

Det er vigtigt at have gode beskrivelser af dine produkter i shoppen. Lav dine produktbeskrivelser så de afspejler, hvilket produkt kunden rent faktisk køber. Prøv også at beskrive, hvordan kundens hverdag, liv, osv. vil blive positivt påvirket, hvis de køber produktet. Undgå at bruge standardbeskrivelser fra leverandøren. Skriv altid dine egne!

Ratings og reviews

Brug ratings og reviews fra dine kunder som “social proof”. Du har sikkert opdaget, at Googles søgeresultater indimellem viser en rating i form af gule stjerner:

Ratings og reviews

Ratingen er baseret på dine kunders anmeldelser af en vare i din shop. For at få ratings vist i Googles søgeresultater skal du bruge Schema Markup, som er en særlig kode du indsætter på dine sider. Du kan få forskellige plugins blandt andet til WordPress og Woo Commerce, som hjælper dig med at indsætte Schema Markup på dine produktsider.

Billeder

Gode produktbilleder er noget af det vigtigste på dine produktsider. Sørg for at bruge billeder i god kvalitet, men sørg samtidigt for at billederne ikke fylder alt for meget, da det vil gøre siden langsommere at indlæse. Brug billeder som viser forskellige aspekter af varen, hvordan den kan bruges i forskellige kontekster osv. Brug eventuelt også en video, hvis det giver mening.

2. Optimér dine priser

Det er vigtigt at dine varer har de “rigtige” priser. Både så du kan konkurrere med dine konkurrenter, men også så det overbeviser kunden om, at de får varen til en god pris.

Psykologisk prisfastsættelse (charm pricing)

Psykologisk prisfastsættelse – eller charm pricing – er teorien om, at kunder reagerer positivt på bestemte pristyper. For eksempel har man fundet ud af, at mennesker reagerer anderledes på en vare til 499 kr. end de gør på en vare til 500 kr. Der bliver simpelthen solgt flere varer til 499 kr. end der gør til 500 kr. – det afrundede tal.

Det hænger muligvis sammen med, at vores hjerner ser, at en pris på 499 kr. er væsentlig lavere end en pris på 500 kr. Det mest almindelige er, at prisen ender på tallet 5 eller 9.

Her ses et eksempel på, hvordan resultatet af en splittest på priser typisk kan se ud.

Psykologisk prissætning / Charm pricing

En god måde at finde ud af, hvilke priser er bedst for dine kunder er ved at lave splittests. Man sælger simpelthen den samme vare til to forskellige priser. Den ene pris vises til halvdelen af de besøgende, og den anden pris til den resterende halvdel. Efter et stykke tid vil du kunne se resultatet af testen og deraf bestemme, hvilken pris fungerer bedst.

Sammenlign to produkter

En anden interessant strategi er at sammenligne to produkter. Undersøgelser har vist, at hvis man viser to næsten ens produkter side om side, så vil det øge salget af produktet til den laveste pris.

Læs mere om prisoptimering her.

3. Sense of urgency

Vores hjerner er programmerede til at handle når en situation haster. Når der er udsalg i butikkerne, står folk i kø for at komme først til et godt tilbud. Det samme gælder i din webshop. Det kan betale sig at vise kunden, at der f.eks. ikke er et ubegrænset antal varer på tilbud, eller at man skal skynde sig at købe til en god pris før det er for sent.

Tidsbegrænsede tilbud

En måde at sælge mere på er ved at lave hurtige og tidsbegrænsede tilbud. Typisk bruger man en nedtælling, der viser, hvor lang tid et tilbud er gældende.

Tidsbegrænsede tilbud

Her er en liste over plugins til Woo Commerce, der klarer det hele for dig. Der findes selvfølgelig også plugins og løsninger til andre e-commerce platforme.

Begrænset antal varer og førpris

En anden mulighed er at bruge antallet af tilbudsvarer på lager som trigger. Hvis du viser, hvor mange (eller få) varer, der er tilbage på lager til “den gode pris”, er der større chance for, at en besøgende vil reagere og foretage et køb. Det er også en god idé altid at vise førprisen – i hvert fald hvis den er noget lavere end normalprisen.

Her er et eksempel på, hvordan det kan gøres:

 

Førpris og begrænset antal varer

4. Brug en live chat

Flere og flere vælger at få live chat i deres webshops. Kunder har ofte spørgsmål til en bestemt vare, og når de har mulighed for at stille spørgsmål og få et hurtigt svar, er der større chance for, at de lægger varen i kurven. Dog er vigtigt, at du svarer hurtigt på kundens spørgsmål. Undersøgelser har vist, at kunden forlader shoppen (og hopper videre til en konkurrent), hvis ikke de får svar indenfor 15 minutter.

Læs mere om hvad en live chat kan gøre for din webshop her.

En live chat kan også være med til at skabe et mere personligt forhold mellem dig og dine kunder. Når en kunde føler, at hun er blevet positivt behandlet og har fået en god personlig service, er der større chance for, at hun vender tilbage igen.

5. Få feedback fra dine kunder

Hvordan finder du ud af om dine kunder er tilfredse med den service de har modtaget, og om der er noget, du kan gøre bedre næste gang? Ved at spørge dem. Det kan gøres på forskellige måder.

Du kan for eksempel sende dine kunder en email med et spørgeskema et par dage efter de har foretaget et køb. Du kan også spørge dem direkte på hjemmesiden efter de har foretaget et køb. Du kan endda spørge dem inden de forlader din shop uden at have købt noget.

Spørgsmålene i spørgeskemaet afhænger selvfølgelig af, hvad du vil finde ud af.

Her er nogle gode spørgsmål at stille:

  • Fandt du hvad du søgte i vores shop?
  • Hvordan kan vi give dig en bedre oplevelse næste gang du kommer forbi?
  • Hvor ofte shopper du hos os?
  • Vil du anbefale andre at shoppe hos os?

Her kan du finde eksempler på andre gode spørgsmål du kan stille.